Barnens sagolika ramadankalender

Trettio dagar fyllda med islams grunder, profeter, hjältar, äventyr, sagor, sånger och filmer.

Dag 21

Asalaam aleikum.

Nu är det bara tio dagar kvar av Ramadan. Idag måste vi läsa om Ödets natt(Laylatul Qadr). Klicka här. Om du tittar i sura 97 hittar du ödets natt beskriven.

Här kommer en sång om Laylatul Qadr:

 

 

Under de sista tio nätterna av Ramadan bör man be mer och göra mycket duaa Här kan du läsa om vad duaa är:  Duaa

 

Att ta sig tid att be och göra duaa är inte så lätt i dagens stressiga samhälle, men man har mycket att vinna på att komma ihåg Allah och att försöka hitta lugn och frid. Här kommer en berättelse om sann frid:

 

 

 

Tack för idag. Hoppas att vi ses imorgon, inshallah.

 

 

Dag 22

Asalaam aleikum.

 

Ödets natt kan rena en människa från alla synder. Tänk att få vara lika ren som när man föddes!

 

 

 

När ett barn föds ska alla vara glada. En muslim ska se sitt barn som en gåva från och ett speciellt förtroende från Gud. Barnets namn ska väljas innan den sjunde dagen efter födseln. Klicka här om du vill se listor på muslimska namn. Du kanske hittar ditt namn och vad det betyder. Det är även sunna att omskära barn av manligt kön. Man bör även raka barnets huvud på den sjunde, fjortonde eller tjugoförsta dagen efter födseln och ge allmosor till de fattiga. Vissa muslimer brukar fira Profetens födelsedag. Det ska man inte göra.

Det är rekommenderat att amma sitt barn i två år (31:14). Om man inte kan ta hand om sitt barn själv kan man lämna det till en fostermor eller en amma (2:223). Profeten Muhammeds amma hette Halima.

En av profetens döttrar hette Fatima. Hon gifte sig med Ali och de fick sönerna Hassan och Husayn. Hur ett muslimskt giftemål ska gå till kan du läsa om här. En av de saker som är tillåtna men som inte är önskvärt är skilsmässa. En av profetens fruar skilde sig. Hennes namn var Zainab bint Jash. Hon var först gift med profetens adoptivson Zaid. I sura 33:37 kan man läsa en uppenbarelse gällande detta.

 

En av de tidigare profeterna som blev välsignad med många barn var profeten Yaqub.

 

PROFETEN YAQUB (JAKOB)

Profeten Isaq födde två söner. Al-Eis (Esau) och Yaqub (Jakob). Al-Eis ogillade att Yaqub favoriserades av sin far och av Allah med ett profetskap. Al-Eis hotade att döda sin bror. Yaqub fruktade för sitt liv och flydde landet.

Yaqub lämnade sin familj och när natten föll så hittade en plats att vila på. Han tog en sten som han lade under sitt huvud och somnade. Han drömde om en stege som sträckte sig från himlen ned till jorden. Änglar steg ned och steg upp och Herren talade till honom: "Jag skall välsigna dig och din avkomma och göra detta land till ditt och de som kommer efter dig."

När han vaknade så kände han sig fylld av glädje på grund av det som han hade sett i drömmen. Han bestämde att han med Guds hjälp skulle åter vända och bygga ett tempel för Allah på denna plats. Denna plats skulle senare komma att bli Jerusalem.

Yaqub gifte sig med Lia och fick 6 söner. Han fick även 4 söner med två tjänarinnor. Totalt fick han 12 söner för Yaqub var även gift med en kvinna vid namn Rahil (Rakel). Rahil födde en son. Hon gav honom namnet Yusuf (Ni kommer väl ihåg filmen om profeten Yusuf!). Rahil födde även en till son, Benjamin. Rahil dog kort efter Benjamins födelse.

 

Nu kommer en film som handlar om ett tåg som försöker ta sig till barnen på andra sidan bergen fullastad med leksaker. Filmen visar oss hur viktigt det är att inte ge upp, att tro på sig själv och att man med Guds hjälp kan klara allt.

 

Tack för idag. Hoppas att vi ses imorgon, inshallah.

Facebook









(Lämna tom)
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)